רואה חשבון או יועץ מס?

עצמאים, עוסקים פטורים, עוסקים מורשים ומנהלי חברות בע"מ – כולם צריכים בעל מקצוע אשר יטפל בתחום המיסוי של העסק, ייצג אותם מול רשויות המס, יחתום על דוחות כספיים וימצא את הדרך הטובה והזולה ביותר לתשלום מס, קל וחומר במדינת ישראל הנחשבת אחת ממדינות המיסוי הגבוהות בעולם. לעובדה זו נודעת חשיבות מכרעת, לעתים קריטית, לחיסכון במס, כמו גם לתשלום מס מלא, החזרים והטבות מס.

שני בעלי מקצוע עיקריים אחראים על נושא המס בישראל: רואי חשבון ויועצי מס. את שירותיו של מי כדאי יותר לשכור? ומה ההבדל בין רואה חשבון ויועץ מס? אנו נבחן זאת על פי כמה פרמטרים.

התמקצעות ולימודים

יועץ מס – משך הלמודים הוא שנה, פעמיים בשבוע, בשעות הערב. דרישות הקבלה הן תעודת בגרות, תעודת מנהל חשבונות סוג 2 וראיון אישי. במהלך הלימודים נלמדים תכנים בתחום החשבנאות ובתחום המיסים, כאשר מבחני הסיכום נעשים בשיתוף מס הכנסה.
רואה חשבון – מסלול אקדמאי של 4 שנים מלאות הכוללות את כל תחום המיסוי והחשבונאות. לאחר ארבע שנים נזקק הסטודנט לעוד שנת השלמה על מנת לעבור את בחינות לשכת רואי החשבון בארץ ולאחר מכן עוד שנתיים התמחות במשרד רואי חשבון.
מסקנה: הידע של רואה החשבון הוא רחב, עמוק וטוב יותר לעומת יועץ המס.

ייצוג הלקוח בפני רשויות המס

יועץ מס – יכול לייצג עצמאיים מול מס הכנסה ומס ערך מוסף. אינו יכול לייצג עצמאיים מול המוסד לביטוח לאומי אלא אם כן יעבור מבחן הסמכה מיוחד.
רואה חשבון – רשאי לייצג עצמאיים מול כל רשויות המס בישראל לרבות המוסד לביטוח לאומי. רשאי לחתום על כל טפסי המס והדוחות הפיננסיים שיש לרבות חברות בע"מ וחברות הנסחרות בבורסה, בנקים וכו'.
מסקנה: תחום האחריות הניתן לרואה חשבון גדול יותר מאשר יועץ מס.

שכר

במקרה של שכר טרחה, העסק קצת מסתבך. כעיקרון, שכרו של רואה חשבון גבוה יותר באופן טבעי. יחד עם זאת, השכר הוא נזיל, זאת עקב היכולת של האדם מאחורי התפקיד לבצע את עבודתו בצורה הטובה ביותר. כך קורה שלעתים יועצי מס מרוויחים יותר מאשר רואי חשבון.
שכר הטרחה מתבסס על שעות העבודה של יועץ המס או רואה החשבון, המושקעות בתיק הספציפי. ישנו תעריף קבוע לבעלי מקצוע כגון יועץ מס, רואה חשבון או מנהל חשבונות אולם, כאמור, נושא השכר נזיל יותר ותלוי בביצועיו של בעל המקצוע.
ומי עדיף?
המסקנה היא שאין תשובה נחרצת. הן יועץ מס והן רואה חשבון יכולים להועיל או להזיק לעסק. כמו כן, גודל העסק, היקף הרווחים וסוג העוסק קובעים גם את בעלי השירותים להם הוא נזקק. אין ספק כי רואה חשבון מוצלח מטפל ביעילות בכל הקשור לדוחות כספיים וייצוג מול רשויות המס. ייעוץ מס, לעומת זאת, יכול לחסוך לבעל העסק אלפי שקלים עקב התמקדות בנושא המיסים בלבד.
המלצה: בחרו לפי האדם העומד מאחורי התפקיד ולא רק לפי פרמטרים מקצועיים.