כיצד ראוי לבחור רואה חשבון לעסק?

כל עסק, גדול וקטן, נזקק לשירותיו של רואה חשבון. לא רק עסקים נזקקים לשירותים אלו, גם עצמאים ואפילו שכירים זקוקים לשירותי ראיית חשבון מדי פעם בפעם – במילוי הצהרות הון, בתיאום מס או עבור שכירים המשכירים דירה, לדוגמה. רואה חשבון טוב הוא חיוני להצלחה ומשרת את בעל העסק בייצוג מול שלטונות המס, ניהול חשבונות וניהול כספי, ייעוץ מס מקומי ובינלאומי ועוד. בחירתו של רואה חשבון טוב חיונית להצלחת העסק, אולם כיצד יש לגשת לבחירת רואה החשבון?

שיקולים בבחירת רואה החשבון

ישנם מספר תחומי שיקולים עיקריים אותם יש לקחת בחשבון בבחירת רואה חשבון מתאים לעסק:

  1. רלוונטיות – עד כמה הידע והניסיון של רואה החשבון תואמים לצרכי העסק?
  2. גודל – האם כדאי לבחור במשרד רואי חשבון קטן או גדול?
  3. מחיר וחוזה התקשרות – ממה כדאי להיזהר בחוזה ההתקשרות ובתמחור?
  4. המלצות – כמו בכל דבר בחיים, המלצות של חברים, קולגות ומכרים שוות זהב. כדאי גם לבקש המלצות של לקוחות, ולהצליב מידע, בנוסף כדאי גם לבדוק אינטראקציה והתרשמות אישית.

הגדרה מפורטת של תחומים אלו בהמשך המאמר.

רלוונטיות הידע והניסיון של רואה החשבון

לכל עסק, חברה, עצמאי או שכיר הזקוק לשירותיו של רואה חשבון ישנם צרכים מסוימים אשר אינם בהכרח דומים לצרכיהם של לקוחות אחרים. ישנו עסק הפועל בעיקר במישור הבינלאומי, לדוגמה. עסק מסוג זה יזדקק לרואה חשבון אשר יש לו ניסיון וידע בתחומי ייעוץ מס בינלאומי ולעתים גם ייעוץ כספי-משפטי בינלאומי. עסקים אחרים פועלים בתחום תוכן מסוים אשר קיימות לגביו השלכות כספיות. ישנם בעלי עסקים הזקוקים לייעוץ מס בנוסף על הניהול הכספי, ואילו אחרים זקוקים לייעוץ עסקי או משפטי.

רואי חשבון נבדלים זה מזה בידע אשר רכשו במסגרת לימודי ראיית חשבון. במרבית המקרים, הלימודים מתנהלים במסלולים הקרובים לראיית חשבון: ניהול עסקים, כלכלה, כלכלה ומשפטים וכדומה. לאחר שלוש שנות התואר הראשון, נדרשים רואי החשבון לעבור בחינות הסמכה ומרביתם בוחרים להמשיך לשנת לימודים רביעית, המתמקדת בלימודים לקראת בחינות אלו. נוסף על בחינות ההסמכה, רואי החשבון עוברים תקופת התמחות בת שנתיים באחד ממשרדי רואי החשבון.

לכל משרד התמחות משלו, כמו עורכי דין המתמחים לעיתים בגירושין או בתאונת דרכים או ברשלנות רפואית וכו'.. כדאי לבחור ברואה חשבון אשר יש לו ניסיון בתחום ההתמחות הדרוש לעסק. בנוסף, רואה חשבון אשר במסגרת לימודיו כיסה נושאים אשר נדרשים לעסק כייעוץ עסקי, ייעוץ מס מקומי או בינלאומי או התמחות בתחום משפטי כלשהו, ייתן שירות טוב יותר לבעל העסק.

גודל משרד רואי החשבון

חברות גדולות פונות על פי רב למשרדי רואי חשבון גדולים, אולם עסקים קטנים, עצמאיים ושכירים מוצאים את עצמם מתלבטים לא אחת בשאלה האם לפנות למשרד גדול או קטן. לכל אחת מאפשרויות הבחירה יש את היתרונות והחסרונות שלה.

בחירה במשרד גדול היא לרוב בחירה יקרה יותר מבחירה במשרד קטן. יתרון הבחירה הזו הוא במקצועיות, ותק המשרד ושמו של המשרד שיכולים לעזור גם בהתמודדות עם שלטונות המס. יתרון נוסף הוא זמינות רואי החשבון. אמנם הגישה היא פחות אישית, אך כיוון שמספר גדול של רואי חשבון עובד בחברה, הסיכוי למענה מהיר הוא רב יותר.

בחירה במשרד קטן מספקת את היחס האישי והאכפתיות של רואה החשבון. לעתים, דווקא המשרדים הקטנים מתמחים בתחום מסוים, המתאים בדיוק לנישה בה העסק פועל.

חוזה ההתקשרות

יש להיזהר מרואי חשבון המבקשים מחירים נמוכים במיוחד יחסית למחירי השוק בתמורה להתחייבות לעבוד עימם לתקופות העולות על שנתיים. יש להקפיד כי גם לא יופיעו קנסות בחוזה ההתקשרות עם רואה החשבון במקרה בו הלקוח מעוניין לעזוב.

כדאי לוודא בעת החתימה על החוזה מהי רמת המיכון של המשרד. כיום משרד רואי חשבון עם אתר אינטרנט יעיל יכול לחסוך לבעל העסק כספים רבים ומעקב שוטף אחר החשבונות. יש לוודא מהם השירותים אותם תקבלו מרואה החשבון. האם מדובר בניהול החשבונות בלבד או גם הוצאת דו"חות כספיים הבוחנים את מצב העסק ותכנון המס אחת לתקופה. רצוי לבחור ברואה חשבון אשר מבצע בדיקות אלו לפחות אחת לחצי שנה, ורצוי יותר. תכנון מס נכון יחסוך לך כבעל העסק הפתעות מיותרות בסוף השנה בעת ההתחשבנות מול שלטונות המס.

רואה חשבון טוב יכול לעזור לבעל העסק לקדמו לקראת הצלחה כלכלית. ייעוץ וייצוג נכון של העסק תלויים לא מעט בניסיון ובהכשרה של רואה החשבון. בבחירת רואה החשבון לעסק כדאי לקחת גורמים אלו בחשבון בנוסף להמלצות מחברים ומלקוחות.